Wednesday, October 31, 2007

to be h@ppy

بسم الله الرحمن الرحيم
من طبعي مش بعرف اعبر عن اللي جوايا
بالكلام
يمكن علشان كدا لاقيت نفسي في الكتابة
ومن طبعي بردة مش بعرف اعبر عن حبي لاي حد
مهما كان مقدار حبي لية
ولكن
الا رسول الله ص
بحبة وحب غير عادي
ميتوصفش في ميت بلوج

ولكن بردة
حبيت اعمل حاجة بسيطة وهي اني اجمع السنن البسيطة اللي مش بنعرف عنها كتير
ونحاول نقلدةفيها
اتفقنا
بتمنا كل اصدقائي المدونين يتابعو المدونة دي دايما
وحتي لو مش هتعلقو يكفيني انكم قريتو وعرفتو وحتي لو عرفين نعتبرها تذكرة
واكيد تعليقاتكم هتسعدني جدااااااااا
وبتمنا انكم تعتبرو المدونة دي بتاعتكم
وتشاركوني فيها وتبعتولي الاحاديث الي تعرفوها والسنن الغايبة عننا
وصور مبسطة زي الي هعرضها دلوقتي هيسعدني جدااااااااااااااااااااا مشاركتكم معايا
دة الهدف الاول
........................................
اما الهددف التاني
هو اصعب شوية
ولكن ربنا يسهل
وهو عن القران
هنحاول عل الاقل ناخد الجزء الاخير نعرف عنة شوية ونعرف اسباب نزول السور وتفسير المعاني الصعبة
وتاكدو مليون في المية اني مش هالف من دماغي اي كلمة
انا بحفظ قران في دار وبعرف التفسير من مصدر موثوق منة الي جانب ان عندي كتب تفسير حلوة جدا
يمكن ياجماعة اكسل اقري منها وانتو لو عندكم بردة تكسلو فا يمكن البلوج يشجعنا ويشجعني اني ابحث واهتم
وانتو كمان تشاركوني بارائكم بالسور اللي بتحبوها واللي تعرفو عنها كدا يعني
انا مش عالمة ولا ومتمكنة في الدين وممكن يكون في ناس كتيرررررررر منكم احسن مني ميت مره
ولكن بحاول ادرب نفسي وامرنها واعلي معرفتي واتطورها معاكم وبيكم وبتشجعكم
وكمان هي هتبقي مدونة متنوعة مش متخصصة في حاجة معينة المهم ان المواضيع كلها بتنساق عن الدين اوالدين في حياتة وعلاقتة بربنا يعني كل ما نتخيلة في حياتنا وكل واحد لية نظرة للموضوع
واللي عايز يشترك معاانا في المدونة ويحب يكتب فيها لو عندة اي معلومات ويبقي من التيم ممبر اهلا وسهلا بية
يقولي وانا هبقي مبسوطة جدا بالمشاركة دي

انا بكتب وجوايا تناقض بيقول

محدش هيهتم زي ما انت متخيلة ولا حد هيعلق ويشارك ويبحث ويحكي عن اللي يعرفة

وصوت تاني بيقول لا الناس اللي فيها خير كتيرة وكلهم بيحبو الرسول وبيحبو يعرفو عنة وممكن يفدوني
يلا كفاية رغي انا مش طبعي رغاية في الحقيقة لكن علي النت بنسي نفسي ويكمن النت بيرز جانب مننا احنا مش عارفينه

يلا نتفرج علي الصور






































يعني بعد كل اكل التلات صوابع الاولي نلعقهم
لان لعقهم بيفرز مادة بتساعد علي هضم الاكل جيدا
صدقت يارسول لله صلي الله علية وسلم

20 comments:

الأستاذ said...

ربنا يوفقك فيها وربنا معاكي وتكون سبب في دخولك الجنة إن شاء الله

Unknown said...

الاستاذ
طبعا يا عم سمير
هي مدونتك التانية زي ما هي مدونتي التانية يعني اي فكرة اي حاجة عايز تكتبها
ممكن ننزلها ونكتب جنبها الاستاذ
انا عايزة تعاون ومشاركة
اوك
وزيارتك نورتني
ويارب دايما
سلام

kafrawy said...

جزاك الله خيرا

Unknown said...

كفراوي
نفس الحكاية
عايزة تعاون ومشاركة
مش انا بس اللي اكتب
كل اللي عندة معلومات او حاجة عايز يقدمها للرسول ص يتفضل
شكرا علي الزيارة

عبد الرحمن أبو بكر said...

منون الجميلة


مبروك يا منونة علي المدونة الجديدة
ويارب كل اللي بتكتبيه يبقي في ميزان حسناتك ويكون السبب في دخولك الجنة يوم القبامة

yas said...

حلوة فكرة المدونة وان شاء الله نستفاد منها كلنا
بس الاحاديث خطها صغير شوية
عموما مبروك على المدونة

abo salah said...

بعد السلام عليكم

اولا مبروك ياستي علي الافتتاح الفعلي للمدونة الرائعة

وجزاكي الله خيرا عليها
وجعلها في ميزان حسناتك

وربنا يكتر من قراءها و المستفيدين منها .. عشان تخدي عليهم كلهم حسنات مجهودك القيم

واكيد طبعا لازم تسمعي للصوت التاني اللي بيقولك
الناس اللي فيها خير كتيرة وكلهم بيحبو الرسول وبيحبو يعرفو عنة وممكن يفدوني

تحياتي ليكي
ولكل تيم المدونة

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

ولونها جت متاخرة بس مبروك المدونة الجديدة
وان شاء تكون في ميزان حسناتك يوم القيامةوتنفعي بها الاسلام والمسلمين
صاحب مدونة ميخا

myHope$Mon@ said...

اولا انا مبسوطة جدااااااااااااا
ان في حد دخل المدونة الغلبانة دي
وبجد شكر لكل اللي دخل وعبرني
وهرد كلا علي حدا
عبد الرحمن
مش عارفة اقولك اية بجد مبسوطة جدا انك زرت مدونتي المتواضعة دي
ويارب دايما
وكمان انا كدا هار علي نفسي بدل ما زيارة بقي زيارة وتعليق وبدل ما كدا كمان دخلت المدونة الجديدة دة كتير والله اني اخدت من وقتك الثمين والله اسعدتني وعايزة مشاركة معايا في المدونة دي
سلام
..........................
ياسمين
شكرا يا جاسي علي التعليق بتاعك وزيارتك مدونتي الجديدة يارب دايما
ومعلش لو الصور لاقتيها صغيرة دوسي عليها هتكبر
وبكرة الزمن يكبرها
وهبقي اكتب الكلام بعد كدا فوق الصور علشان الخط دة فعلا هيتفش الزباين
هههه
سلام

Unknown said...

ايو صلاح
الله يخليك وشكرا علي الزيارة يا احمد ويارب تزورها دايما
وحاضر هسمع الصوت التاني
لانة فعلا ابتدي يتحقق ويبقي حقيقة
واصحابي اللي بجد هما اللي كانو معايا من البداية ويارب اقدر اكمل علي طول وكلكم مشجعني
دايما
سلام
..................
الجمعاوي الاصيل
شكرا علي الزيارة
ويارب تتكرر
ودايما تتابع معايا
سلاممممممممممممممممم
وشكر لكل اللي علق وهيعلق
سلام

klmat said...

جميله اوى كل اهدافك
اكيد حاتعود علينا بفايده
من البوست او التعليق
واسلوبك جميل
انا اول مره اسمع بالحديث
بتاع لعق الايدى
ولم ارى فى حياتى
احد يفعل هذا
ده مجرد سؤال
ارجو لك كل الخير
السلام عليكم

امة الله said...

المدونة اكتر من رائعة الله يكرمك
ويدخلك الجنة بدون حساب ولا سابقة عذاب
ممكنن تكملى جميلك علية وهادعيلك فى كل صلاتى انى اعمل اكتر من مدونة انا اول مرة اعملها وغشيمة شوية بس ذكية صدقينى يلا فرحينى وساعدينى لو مش بردة مش هازعل

مدحت محمد said...

ربنا يوفقك يارب ويجازيكى خير
وهبقى متابع مدونتك على طول
تحياتلى ليكى
وربنا يجعلها فى ميزان حسناتك يوم القيامة

DoMaLaYs said...

يا جااااااااااااامد

ربنا يوفقك و يهديكي كمان و كمان

و ربنا معانا

Unknown said...

كلمات
شكرا بجد لزوقك
وكلامك الجميل
لعق الايد دة شئ معروف
جدا وفعلا دي سنة
وكمان هي زمان لما كنت بعملها ماما كانت بتزعقلي وبتقولي عيب تعملي كدا بس لما عرفت انها سنة بقيت بعملها بكل فخر وادام اي حد
يارب تداومي الزيارة وشكرا
سلام
مني

Unknown said...

دودو
الله يكرمك
ويدخلك انت الجنة بدون حساب
وانا فعلا دخلت اشوفك واشوف موضوع المدونات
ولاقيتك عملتيها
مش عارفة كان قصدك اية لو احتاجتي حاجة
ممكن اديكي ايميلي
وابقي اعملهالك لو بفهم فيها يعني
يلا ياجميل سلام

Unknown said...

دوحا
لو ماكنتش دخلت عندك كنت هكتب ضحي
يلا الحمدلله دخلت ولحقت نفسي

شكرا علي كلامك
ويارب تتابع بجد
ويارب يجازيك خير
سلام

Unknown said...

دوما
شكرا كلام جامد
من انسان جامد
جزاك الله خير
سلام

Yuki said...

ما شاء الله
مدونة جميلة جداا
ربنا يعينك و يفرح الرسول بيكي يوم تلقيه
:)

Unknown said...

الله علي تعليك الجميل
شكرا جزاك الله خير علية الصلاة والسلام
سلام